۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

مصاحبه با افشین هاشمی برای مجله نسیم هراز

افشین هاشمی را بیشتر با بازی در تئاتر می شناسیم تئاترهای مانند تک سلولی ها زائر افرا ،هرچند حضور هاشمی در سینما انگشت شمار است اما نقشهایی را که ایفا کرده است در حافظه مخاطب می ماند...
حضور وی در فیلمهای سینمایی خیلی دور خیلی نزدیک به کار گردانی سید رضا میر کریمی و پابرهنه در بهشت به کار گردانی بهرام توکلی تجربه های قابل توجه ای بود که برای اولی کاندیدا و برای دومی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنواره فیلم فجر شد علاوه بر این افشین هاشمی در فیلم در میان ابرها به عنوان بازیگردان و در فیلم سینمایی وقتی همه خوابیم به کار گردانی بهرام بیضایی به عنوان دستیار کار گردان حضور داشته است وحضور وی در سریال گاو صندوق بهانه ای برای این گفتگو شد.
این مطلب ورودی گفتگوی من با افشین هاشمی برای شماره دی ماه ماهنامه نسیم هراز است ،گاهی کار کردن با یک رسانه جدا از دستمزد و حق التحریر یک لذت مضاعف به آدم می دهد. مجله نسیم هراز که اکثر مخاطبان با نام نسیم می شناسند از جمله این رسانه ها بود که مدتها بود دوست داشتم باب همکار ی باز شود که خوشبختانه شد و امیدوارم ادامه پیدا کند متن کامل این مصاحبه را می توانید در اینجا و یا ادامه مطلب بخوانید.

  • پیش از این هم تجربه حضور در سریال‌های تلویزیونی را داشتید؟
در سریال «داستان یک شهر» یک قسمت بازی کردم. در سریال دیگری به کارگردانی بیژن شکرریز هم بازی داشتم و در یک سریال به کارگردانی محمد رحمانیان برای کودکان و نوجوانان یک قسمت به عنوان بازیگر میهمان حضور داشتم.
در سه مجموعه «نیمکت»، «در گوش سالمم زمزمه کن» و «مسافرخانه سعادت» و تله تئاتر «پسران طلایی» هم بازی داشتم اما سریال «گاوصندوق» اولین سریال درام کمدی رمانتیک است که بازی می‌کنم.
  • چطور برای بازی در این سریال انتخاب شدید؟
انتخاب بازیگران برعهده حبیب رضایی بود. عوامل در یک تعامل بین حبیب رضایی، مازیار میری و مصطفی عزیز نویسنده و تهیه کننده انتخاب شدند.
وقتی بازی در این سریال به من پیشنهاد شد فیلمنامه را کامل خواندم؛ اعتقاد دارم باید برای انتخاب یک نقش فیلمنامه کامل را خواند نه فقط نقش را. چون ممکن است نقش در طرح جذاب باشد اما در فیلمنامه تغییر کند.
فیلمنامه «گاوصندوق» بسیار جذاب بود و به عنوان خواننده قصه مرا جذب کرد و نکته مهم‌تر آنکه این سریال کسی را تبلیغ نمی‌کرد.
  • پس در انتخاب نقش، به‌ اینکه پیام‌ها و تبلیغات یک سریال به افکار خودتان نزدیک باشد دقت می‌کنید؟
یک زمانی آثاری ساخته می‌شوند که یک اندیشه را تبلیغ می‌کنند و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم وقتی وارد رسانه می‌شویم با اصطلاح مخاطب پیام و فرستنده روبرو می‌شویم.
از سوی دیگر زمانی هنرمند به قصد تبلیغ یک اثر هنری را خلق می‌کند اما از آنجا که در اکثر کارهای تبلیغاتی قصد ساختن کار خوب نیست و هدف فقط تبلیغ است در نتیجه از کارشناسان استفاده نمی کنند و معمولا حاصل، اثر خوبی نیست.
اما این سریال هیچ پیامی را تبلیغ نمی‌کند و فقط یک قصه را روایت می کند و این برای من ارزشمند است.
این اثر برای من بسیار باارزشتر از اثری است که دنبال تبلیغ است حال این تبلیغ می خواهد تبلیغ یک اندیشه باشد یا یک کالای تجاری.
  • شخصیت شما در سریال یک جوان ساده است که یک قابلیت منحصر به فرد دارد اما نمی خواهد این قابلیت را در راه خلاف استفاده کند و به نوعی مجبور به انتخاب می شود این کاراکتر چگونه شکل گرفت؟
این کاراکتر بدین شکل در فیلمنامه بود و یک بخش هایی در تمرین ها و با توجه به نظر کارگردان تغییر کرد اما کلیت همان بود که در فیلم نامه وجود دارد.
  • کارگردانی مازیار میری چطور بود آیا دست بازیگر را بازی می گذاشت و اجازه بداهه پردازی هم به بازیگر می داد و یا اینکه خیلی خط کشی شده با بازیگر روبرو می شد؟
همکاری با مازیار میری خیلی راحت است. در این سریال بازیگر روبروی من حمید ابراهیمی است که نقش هوشنگ را بازی می کند و ما قبلا در تئاتر همبازی بودیم و قبل از حضور در صحنه با هم تمرین می کردیم و نقش را پرورش می دادیم. گاهی پیشنهادهای خودمان را با مازیار میری در میان می‌گذاشتیم و نقش را در یک تعامل بازیگر- بازیگر مقابل و کارگردان پرورش می دادیم.
  • همه بازیگران اصلی «گاوصندوق» بازیگران تئاتر هستند، دیدگاه شما نسبت به حضور بازیگران تئاتر در سینما و تلویزیون چیست؟ عده‌ای اعتقاد دارند که تئاتر از سینما بالاتر است؟
من اعتقاد دارم بازیگر اگر خوب باشد همه جا خوب است. یعنی کافی است که بداند کجا چه‌کاری را باید انجام دهد. بازیگر اگر تکنیک داشته باشد و بدانند لحظه بازی را چگونه خلق کند تفاوتی ندارد که در کجا باشد.
چون اگر بداند که نقش را چگونه خلق کند باقی ماجرا فقط مسایل فنی فیلم و سریال است.
از طرفی من اعتقاد دارم که نباید بگوییم بازیگران تئاتر در یک مجموعه تلویزیونی حضور دارند؛ بهتر است بگوییم بازیگرانی در این سریال حضور دارند که تمرین های بازیگری خود را قبلا روی صحنه تئاتر انجام داده‌اند و اصول اولیه را کامل می‌دانند.
بازیگری یعنی تمرین چه در سریال و چه در تئاتر. یک بازیگر خوب مدام در حال تمرین است و این سریال هم محلی برای تمرین بازیگری است.
  • با توجه به اعتقاد شما شاید بتوان نتیجه گرفت چون تمرین های تئاتر سخت است حضور بازیگر تئاتر در سریال برای یک بازیگر تئاتر مشکل نیست و نیازی نیست که بازیگر انرژی فراوانی هزینه کند؟
نه. نوع تمرین و انرژی متفاوت است. در تئاتر شما باید 4 ساعت متمرکز تمرین کنید و در فیلمبرداری 12 ساعت غیر متمرکز. هر کدام سختی خودش را دارد ولی اگر بازیگر تمرین داشته باشد زیاد کار سختی نیست.
  • عده ای اعتقاد دارند که بعضی از بازیگران در سینما و سریال تئاتری‌بازی می کنند. نظر شما در مورد این قضیه چیست؟
این اصطلاح اصولا غلط است و ناشی از ناآگاهی عده‌ای درباره بازیگری است. بازی به عنوان «بازی تئاتری» وجود ندارد!
به نظر شما آیا بازی در کار محمد یعقوبی یا در نمایش امیررضا کوهستانی رئال‌تر از تله فیلم است؟ آیا بازی در فیلم های تیم برتون اغراق‌‌آمیز است؟ نه واقعا اینطور نیست. اثر است که به ما گوید چگونه بازی کنیم و ربطی به تئاتر و سینما ندارد. نقشی که من در این سریال دارم اگر در تئاتر هم بود؛ همین گونه بازی می کردم. ما می توانیم بگوییم که بازیگری بازی بدی ارائه کرده، اما نمی توانیم بگوییم که تئاتری بازی کرده!
  • شما در چه شرایطی حضور در یک سریال را قبول می کنید؟
خانه اصلی من تئاتر است. سینما و تلویزیون برای من ویلا است و هر وقت هوا خوب باشد یعنی پول خوب، گروه خوب و نقش خوب باهم در یک جا جمع شده باشند؛ تصمیم می گیرم تا در یک مجموعه حضور داشته باشم.
  • دیده شدن و شهرت چقدر برایتان مهم است؟
دیده شدن به هر قیمتی مهم نیست و شهرت در پی اعتبار می آید. بازیگر باید تلاش کند و نباید مسیر را اشتباه برود به همین دلیل حضور «گاو صندوق» را پذیرفتم چون یک سریال مفرح جذاب است که دچار ابتذال نمی شود.
  • خودتان «گاو صندوق» را از تلویزیون دنبال می‌کنید؟
چون در ساعات پخش در تئاتر حضور دارم امکان تماشای سریال را ندارم. اما بعضی از قسمت ها و بخش ها را دیده ام.
فکر می کنم می توانستم در بعضی قسمت ها بهتر بازی کنم ضمن آنکه مجموعه «گاو صندوق» در بین مردم محبوبیت خوبی کسب کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: