۱۳۸۸ مرداد ۸, پنجشنبه

کدام وجه سیف الله داد بارزتر است ،وجه سینمایی و یا وجه مدیریتی؟

سیف الله داد درگذشت و این چند روز بیشتر اخبار سینمایی پیرامون فوت داد بود در این‌میان یک نکته درپیامهای که افراد و شخصیتهای گوناگون برای فوت داد صادر کرده بودند یک نکته اساسی دارد سیف الله داد دو شخصیت اصلی داشت یکی کار گردان سینما و دیگری مدی و معاون سینمایی در زمان خاتمی .در بین پیام دهندگان افرادی که به راست سنتی نزدیکتر بودند بیشتر به وجه هنری داد و آثار مانند بازمانده و کانی مانگا اشاره می کردند و هنرمندان و افراد نزدیک به خاتمی بروجه مدیریتی داد تاکید می کردند .
سیف الله داد درست است که شخصیتی هنری بود و فیلمخهای مانند بازمانده و کانی مانگا را تولید کرده است و در تولید قیلمهای مانند از کرخه تا راین نقش اساسی داشته است اما آنچه که باعث مشهوریت داد شد عملکرد وی در زمان تصدی گری معاونت سینمایی در زمان سه سال اول دولت خاتمی بود .
با پیروزی آقای خاتمی در انتاخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ فضای باز در عرصه فرهنگی شکل گرفت و بخصوص حضور عطاالله مهاجرانی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار «تساهل و تسامح» در این زمینه نقش مهمی داشت.
آقای مهاجرانی در اقدامی بی سابقه یک سینماگر را به عنوان معاون امور سینمایی خود برگزید؛ سیف‌ الله داد که سابقه مدیریت خانه سینما را داشت، با شعار «سپردن کار سینما به اهالی سینما» کار خود را آغاز کرد و بلافاصله شورای تصویب فیلمنامه را منحل کرد. آقای داد حتی به صراحت اعلام کرد که دریافت پروانه ساخت تنها برای تهیه کنندگانی که مابل به استفاده از یارانه دولتی هستند، ضروری است.
حاصل این سیاست‌ها ساخت فیلم‌هایی با مضامین جدید اجتماعی و سیاسی بود که از خطوط قرمز گذشته، عبور می‌کردند و با استقبال مردم مواجه می‌شدند. آقای داد همچنین برای اولین بار سعی کرد «قانون سینما» را تدوین و به شکل لایحه‌ای از طرف دولت به مجلس ارائه کند.«آدم برفی» ساخته داود میرباقری و «دیدار» ساخته محمدرضا هنرمند پس از سه سال، و «نون و گلدون» پس از دو سال پروانه نمایش می‌گیرند.
سیف‌الله داد در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود پس از انتصاب در مورد نمایش «آدم برفی» :«تصمیم گیرنده‌های اصلی سینماگران هستند، دولت فقط مواظب این است كه خدای ناكرده كسی پایش را از حدودی كه برایش تعیین شده فراتر نگذارد».«حاجی واشنگتن» ساخته علی حاتمی پس از چهارده سال و «بانو» ساخته داریوش مهرجویی پس از هفت سال به نمایش درمی‌آیند.
موسسه رسانه های تصویری تاسیس می شود وبرای اولین بار در تاریخ سینمای ایران یك فیلم به جمع پنج فیلم نهایی كاندید اسكار بهترین فیلم خارجی راه می‌یابد. «بچه‌های آسمان» ساخته مجید مجیدی. فیلمهای لیلا (داریوش مهرجویی) – سلطان (مسعود كیمیایی) – معجزه خنده (یدالله صمدی) – بچه‌های آسمان (مجید مجیدی) – مردی شبیه باران (سعید سهیلی)مرد عوضی (محمدرضا هنرمند) – آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌كیا) – بانوی اردیبهشت (رخشان بنی‌اعتماد) – درخت گلابی (داریوش مهرجویی) و نیمه پنهان (تهیمنه میلانی )در زمان مدیریت داد ساخته شد ...
موارد بالا فقط گوشه ای از فعالیتها و خدمات داد به سینمای ایران بود از این رو عده‌ای‌که با سینمای داد موافق بودند با عملکرد او در حوزه مدیریت موافق نبودند ولی در طرف مقابل عده ای که بیشتر از طرفداران دولت خاتمی بودند هم با مدیریت وی موافق بودند و هم با وجه هنرمندی وی موافق بودند ...
روحش شاد و یادش گرامی باد


هیچ نظری موجود نیست: