۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

دوستی و ویترین ...

1. در گذشته های دور و ا زمانی که فروشگاههای ابتدای شکل گرفتند ویترین یکی از مهمترین  بخشهای فروشگاهها بود زیرا  ویترین اولین مرحله ای  بود که جذب مشتری می کرد و از طرفی افرادی که قدرت خرید نداشتند با گشت زدن در بین ویترین مغازه ها به نوعی تفریح می کردند 
2.ویترین امروز نیز اهمیت دارد اما یک تغییر کوچک در آن بوجود امده است  امروزه با گسترش صنعت تجارت هرچه فروشندگان اجناس مهمتر،عتیقه تر و با ارزشتری  عرضه می کنند، یا اصلا ویترین ندارند و یا اینکه ویترین آنها به گونه ای است که فقط عده ای خاص و  محدود بتوانند تماشا و سپس جذب شوند از فروشندگان آنتیک طلا و جواهر گرفته تا عرضه کنندگان اجناس عتیقه  و کم یاب و حتی قاچاق و حتی ان عدهای که ویترینی دارند ویترین خود را به صورت عام  و گسترده  عرضه نمی کنند 
3.امروز واژه ویترین از مناسبات اقتصادی و بازار وارد مناسبات اجتماعی و روابط ریز و حساس انسانی شده  است این روزها بارها می شنویم که مثلا بازیگیری  در سینما و تلویزیون جاذبه ویترینی دارد و یا فلان خانم جذب موقعیت ویترینی  فلان آقا شده است و یا زیبایی  بسیاری از خانمها ویترینی  است...
در روابط و دوستیهای نیز از آنجا که بعضی از  دوستی های امروز به جای انکه به سمت انسانیت و خود فرد حرکت کند به سمت ابزار شدن فرد و قابلیت حل کردن مشکل حرکت کرده است شاهد دوستیهای ویترینی هستیم  یعنی بسیاری از افراد زمانی  که می خواهند دوستی را انتخاب کنند با عقل معاش خود ابتدا می سنجند که  طرف مقابل چه سود مادی (فقط مادی زیرا اگر معنوی هم بود دیگر این بحث درست نبود )برای آنها دارد  و این سود هم می تواند موقعیت شغلی ،برطرف کردن نیاز مالی و یا حتی برطرف کردن نیاز ارتباطی باشد
در این میان کسانی که  از هوشمندی خاصی برخوردارند به دو صورت بد یا خوب رفتار می کنند :
 دسته اول و شکل بد آن این است که فردی که مورد هدف برای ایجاد ارتباط قرار گرفته است جاذبه ویترینی خود را افزایش می دهد و فرد مقابل و یا بهتر بگویم طعمه خود را جذب می کند  اما تازمانی که استفاده کامل از او نگرفته باشد فقط ویترین خود را عرضه می کند و هیچ کالا و یا سودی که برای طرف دوم رابطه مفید باشد ارائه نمی کند و حتی شاید تا پایان رابطه نیز عرضه نکند مردانی که به "مردان خانم باز" معروف هستند  از این دسته افراد هستند این قبیل  ارتباطات دربخشی از سینما به خوبی دیده می شود
دسته دوم افرادی هستند که هم جاذبه ویترینی د ارند وهم کالای مناسبی برای عرضه در دوستی دارند اما تا انجا که می توانند از پر زرق و برق کردن ویترین و هیاهو و جنجال پرهیز می کنند و تمایل دارند  بسنجند فرد مقابل انها ایا برای ویترین و رسیدن به اهداف کوتاه مدت تلاش می کند و یا اینکه به دنبال اهداف بلند مدت و کسب اجناس مرغوب و یا حتی صاحب شدن خود فروشگاه است  در این شکل، اگر روابط  به صورت کامل شکل بگیرد بسیار عمیق است و روابط زود گذر نیز در مدت زمان کمی از بین می رود ...
شما اهل کدام گروه هستید ؟ 
تهران،سینما آزادی ،اریبهشت ابری تهران 89

۱ نظر:

آزاد گفت...

بله... دقیقن همینطوره.. چه عجب !!! ما تقریبا در یک مورد اشتراک نظر داشتیم...
من که از همون اول هم جزو دسته دوم بودم... البته نمی دونم خوبه یا بد ولی این دسته رو خلاف تو که دسته اولی هستی ترجیح میدم