۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

عشق لرزه یا عشق و غرور

کافی است که یکی از احساسات ما کمی جابه جا شود ،تا به همه چیز ضربه وارد بیاید و باقی امور نیز تغییر مکان دهد .بدین ترتیب سلسله ای از دگرگونی ها پدید می آید که فاجعه بار است من به جای نقشه ایدالیستی "دلدادگی "،استعاره تکنونیک و تکانها و لرزه های شدید را ترجیح می دهم ،چرا که در تحرک و پویا است زیرا هر نظمی زود گذر است ، هر آسایشی ظاهری است و زندگی مدام در حال ساخت و تخریب است
اریک امانوئل اشمیت
این روزها در مجموعه تاتر شهر نمایش عشق لرزه نوشته اریک امانوئل اشمیت به کار گردانی سهراب سلیمی و بابازی بهناز جعفری ،افسانه ماهیان ،پیام دهکردی ،نسیم ادبی،ناهید مسلمی در حال اجرا است برای من که قبلا موسیو ابراهیم و گلهای قرآن ،خرده جنایتهای زن و شوهری فنوای اسرار آمیز و مهامانسرای دو دنیا را دیده و خوانده بودم دیدن آخرین اثر اشمیت در تهران آن هم فقط در زمانی که اشمیت این نمایش را در سال 2008 اجرا کرده بود نعمت و فرصت خوبی است هرچند متاسفانه این روزها متن نمایشنامه های که اجرا می شود بسیار قوی تر و بهتر از کار گردانی است و در بعضی موارد کار گردانی به متن لطمه زده است اما دیدن این نمایش خالی از لطف نیست
اشمیت در این نمایش نیز مانند بسیار از آثار دیگرش با کالبد شکافی روابط زن و مرد و برش زدن عمیق رفترهای انسانی به مقوله دائمی و مهم عشق و دوست داشتن پرداخته است این که بدست اوردن عشق سالها زمان می برد و از دست دادنش هیچ زحمتی نمی خواهد اینکه درزمانی که که عشق از بین رفت سرنوشت و رابطه را نمی توان از نو نوشت اینکه اگر به کسی علاقه دارید نباید در گفتن عشق خود تعلل کنید نمایش به خوبی یکی از نظریاتی را که من در رابطه به ان معتقد بودم نشان می دهد که ما در دوست داشتن و اظهار عشق باید به عمل و وظیفه توجه کنیم و کاری به نتیجه نداشته باشیم و اینکه عشق با غرور منافات ندارد و...
دیدن نمایش در زمانه امروز خالی از لطف نیست. عکسهای نمایش را می توانید در اینجا مصاحبه با اریک امانوئل اشمیت را در اینجا و مصاحبه با سهراب سلیمی کار گردان نمایش را در اینجا بخوانید

۲ نظر:

نرگس گفت...

من كه خيلي دلم يم خواد يان كار رو ببينم خدا بگم چي كار كنه اين تايم بد داشنگاهر و كه كل زندگي رو ازم گرفته

نرگس گفت...

كلي غلط املايي دارم تو پست قبلي تصحيحش كن لطفا
مثلا اين شده يان
مي خوام شده يم خوام