۱۳۸۷ بهمن ۲۰, یکشنبه

Bitter End better than the bitter

دیشب سرانجام موفق شدیم ساعت 11 شب در یک سانس فوق العاده فیلم "درباره الی" آخرین ساخته اصغر فرهادی را در سینما رسانه ببینم
پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان است.
همه فیلم" درباره الی" بر اساس همین جمله که در اواسط فیلم توسط شهاب حسینی بیان می شود شکل گرفته است فیلم کاملا دوپاره است قسمتی از فیلم پر از شادی و خنده و رقص و آواز است و قسمتی دیگر غم و عصبیت و ناراحتی است فیلم در مورد زندگی است در مورد خود زندگی، اینکه لذت بودن و دیدن دریا به راحتی رفتن یک کودک در درون آب می تواند تبدیل به یک فاجعه شود. اینکه گاهی بعضی حرفها و رفتارها درزمان ادا کردن امکان دارد طرف مقابلمان را ناراحت نکند ولی بعد از مدتی متوجه می شویم که او ناراحت شده است و دیگر بسیار دیر است...
اصغر فرهادی در فیلم خود زندگی آدمها و یا حتی جلوتر جامعه ای را روایت می‌کنداست که فقط در شادیها باهم رفیقند و به محض به وجود آمدن یک مشکل به جای یافتن راه حل و کمک به رفع مشکل فقط به دنبال رفع مسئولیت از خود و کم کردن بار گناه خود هستند .. فیلم در مورد مردی است که نمی داند سه سال معشوقه اش او را دوست داشته است و یا خیال می کند که دوستش داشته است ...

از لحاظ ساختار سینمایی فیلم درباره الی فیلمنامه درست وخوبی ندارد و بیشتر چند ایده است که خوب پرداخت نشده است و حتی چیدمان آدمها هم از لحاظ سنی خوب نیست مثلا مانی حقیقی با آن گریم بیشتر به نقش پدر گلشیفته می خورد تا شوهرش و یا شوهر مریلا زارعی بیشتر به پسر او می ماند تا شوهرش...ولی بازی خوب گلشیفته فراهانی و صابر ابر و کارگردانی صحنه غرق شدن آرش در فیلم بسیار خوب از کار در آمده است ...

۲ نظر:

se گفت...

من فکر نمی کنم درباره الی فیلمی راجع به لذت باهم بون است . بیشتر درباره الی درباه ی پدیده ای است به نام " اخلاق " و تاثیرش در ویرانی زندگی های معمولی . ایرادی رو هم که به انتخاب مانی حقیقی گرفته اید وارد نمی دونم مانی حقیقی نماد جوانانی است که انگار پیچیدگی های زمانه رنگ و لعاب چهره شان را برده است . اتفاقن فکر می کنم مانی حقیقی نمونه ی بی نقصی است که در آن مرد ایرانی با تمام پیچیدگی هایش به تصویر کشیده ششده .

ناشناس گفت...

من شش بار کار رو دیدم. ایرادات شما اصلا وارد نیست! فیلمنامه بسیار منسجم و قوی است ... بگو باشه. خب؟